Terug naar selectie

Spoorbrug Maastricht 

Foto:
Foto archief NS. Hefbrug staat omhoog.
Toelichting:
PlaatsMaastricht 
GemeenteMaastricht 
ProvincieLimburg 
Brugtypeonbekend 
Brugsoortonbekend 
Materiaal 
Bouwjaar1957 
Rijksdriehoekcoordinaat-X176,800 
Rijksdriehoekcoordinaat-Y318,750 
(Spoor-, water-) wegSpoor Maastricht Boschpoort,buiten gebruik. 
Kruisende (Spoor-, water-) wegMaas, km 5,48 
Verkeersfunctietreinverkeer 
Bruglengte (m)200,00 
Brugbreedte (m)0,00 
Hoofdoverspanning66 m,00 
Doorvaartwijdte (m)30,00 
Monument nummer506631 
Monumentrijksmonument 
NBS-objecten archief28.08.04 
NBS-bibliotheek nr. 
GegevensbronOosterhoff(red) 'Bruggen in Nederland 1800-1940', (Utrecht 1997-1999) dl.I. p. 159-194-240.ISBN 90-534-5100-5. Weg en Werken, jaargang 11-1965 nr. 2 "De spoorbrug over de Maas bij Maastricht" doo Ir. H.R. Wieberdink, p.64 t/m 79. ; Artikel over de renovatie/reconstructie van dhr. Ing. J.H.A. Tempelman, dhr. P.C.A.M. van Eijk en ing. C.A.M. Verheul is gepubliceerd in "BRUGGEN" van juni 2010. 
BeheerderProRail ProRail 
Bijzonderheden Geklonken stalen spoorbrug voor enkelspoor bestaande uit aan oostzijde een aanbrug met tussenpijler, een verstijfde staafboogbrug, een hefbrug aan westzijde, lengte 32,4 m en een aanbrug met tussenpijler. Doorvaarthoogte bij geheven hefbrug is ca. 8,5 m. De hefbrug werd pas in 1961 gerealiseerd op verzoek van Rijkswaterstaat. Hiertoe werden aan de buitenzijde van de hiervoor bestemde deel van de aanbrug(was bij het ontwerp rekening mee gehouden), hydraulische vijzels geplaatst door Machinefabriek Frans Smulders (later Stork Jaffa). Brug is niet meer in gebruik 
MemoriaDe eerste brug uit 1856 op deze locatie was een zg. traliebrug(foto 4), ontworpen door J.A. Kool, kolonel b.d van de Genie. De brug is de eerste spoorbrug van gewalst ijzer in Nederland. De brug was ca. 200 m lang met een van torentjes voorziene middenpijler(links op foto 4). Tussen middenpijler en landhoofden zijn nog vier pijlers. In Mei 1940 werden de twee overspanningen aan Maastrichtse zijde door de Nederlandse militairen vernield. In oktober 1940 is de brug hersteld, bij de terugtocht van de Duitsers in 1944 is de brug grondig vernield waarbij de middenpijler tot onder de waterlijn is verdwenen en later niet herbouwd. Voor de nieuwe brug werd voor de hierdoor grote overspanning van ca. 66 m een zgn. verstijfde staafboog gekozen. Het ontwerp van de brug is van de afdeling Staalbouw en Brugonderhoud van de NS. De bouw werd gegund aan Penn & Bauduin te Dordrecht. De brug werd gebouwd naast de in gebruik zijnde noodbrug en werd dus op dezelfde plaats gelegd als deoude brug. In oktober 1957 werd de brug in dienst gesteld. Er zijn plannen om omstreeks 2012 een tramverbinding te openen naar Lanaken. Hiervoor moest de brug gerconstrueerd / gerenoveerd worden. In 2008 werden hiervoor contracten afgesloten. Vanaf medio 2010 is ProRail van plan om de brug in gebruik te nemen. De brug wordt op afstand bediend. 
Alle foto's

Terug naar selectie

Heeft u aanvullende gegevens over deze brug of bent u van mening dat sommige gegevens niet juist zijn, dan stellen wij uw reactie, aan info@bruggenstichting.nl zeer op prijs. Vemeld a.u.b. de naam en plaats van de brug.