Terug naar selectie

Willemsbrug 

Foto:
Foto archief NBS.
Toelichting:
PlaatsRotterdam 
GemeenteRotterdam 
ProvincieZuid-Holland 
Brugtypetuibrug 
Brugsoortvast 
Materiaalteak 
Bouwjaar1981 
Rijksdriehoekcoordinaat-X93,670 
Rijksdriehoekcoordinaat-Y436,900 
(Spoor-, water-) wegVerbinding naar Noordereiland. 
Kruisende (Spoor-, water-) weg 
Verkeersfunctiegemengd verkeer 
Bruglengte (m)356,00 
Brugbreedte (m)34,20 
Hoofdoverspanning270 m,00 
Doorvaartwijdte (m)260,00 
Monument nummer 
Monumentonbekend 
NBS-objecten archief37.11; 37.12; 37.13; 37.14; 39.06 
NBS-bibliotheek nr. 
GegevensbronBestek en voorwaarden funderingen, B & W R'dam en art..De werken tot verbetering der Rotterdamsche oeververbinding in uitvoering. De Ingenieur okt 1926 no 42.L.J.van Dunne."De nieuwe Willemsbrug", Bouwen met Staal 1981 nr 53."Willemsbrug", Gem. R'dam. 
BeheerderGemeente Rotterdam 
BijzonderhedenSymmetrische tuibrug met twee A-vormige pylonen en ophangkabels in parapluvorm. 
MemoriaDe nieuwe Willemsbrug is de vervanger van de iets verderop gelegen oude Willemsbrug. De staalconstructie van de oude brug was in zodanige staat dat vervanging noodzakelijk was.In 1884 zijn op de oude brug tramsporen aangelegd , aan weerszijden van het rijdek en zo dicht mogelijk bij de hoofdliggers om de extra krachten in de dwarsdragers zo klein mogelijk te houden. In 1924 werd de brug versterkt en voorzien van bredere voet- en fietspaden. Na al wat eerdere verhogingen werd de overbrugging in 1926 i.v.m. de eisen van de scheepvaart 2,1 m omhoog gebracht en voorzien van nieuwe aanbruggen. De brug lag nu op dezelfde hoogte als de toen ernaast gelegen spoorbrug. De oude verkeersbrug en spoorbrug hadden geen beweegbaar deel, te hoge schepen moesten door de Koningshaven(Koninginnebrug) passeren, wat veel belemmering voor het verkeer veroorzaakte. Om het verkeer tijdens de bouw van de nieuwe brug niet te veel te hinderen werd besloten de nieuwe brug iets verderop in oostelijke richting te bouwen. De nieuwe brug ligt op + 11,5 m NAP (bijna rijnvaarthoogte), wat het aantal openingen van de Koniginnebrug zeer heeft beperkt. Aannemer bovenbouw: Combinatie Staalbouw Willemsbrug v.o.f. fa. Hollandia Krimpen a/d IJssel. Aannemer onderbouw: Voormolen b.v. te Rotterdam i.s.m. Waijss en Freijtag AG. 
Alle foto's

Terug naar selectie

Heeft u aanvullende gegevens over deze brug of bent u van mening dat sommige gegevens niet juist zijn, dan stellen wij uw reactie, aan info@bruggenstichting.nl zeer op prijs. Vemeld a.u.b. de naam en plaats van de brug.