Terug naar selectie

Katerveer I 

Foto:
Bouwdienst.
Toelichting:
PlaatsZwolle 
GemeenteZwolle 
ProvincieOverijssel 
Brugtypeonbekend 
Brugsoortonbekend 
Materiaalteak 
Bouwjaar1930 
Rijksdriehoekcoordinaat-X200,520 
Rijksdriehoekcoordinaat-Y501,240 
(Spoor-, water-) wegSpoolderbergweg, topcode 21G-106 
Kruisende (Spoor-, water-) wegGeldersche IJssel, km. 92,18 
Verkeersfunctiegemengd verkeer 
Bruglengte (m)412,00 
Brugbreedte (m)17,00 
Hoofdoverspanning138 m,00 
Doorvaartwijdte (m)134,00 
Monument nummer509863 
Monumentrijksmonument 
NBS-objecten archief53.02 
NBS-bibliotheek nr.1.5.26 
GegevensbronJ. Oosterhoff(red) "Bruggen in Nederland 1800-1940" dl I (Utrecht 1997-1999), p. 116,179,302,303,312,355. ISBN 90-534-5100-5; J. Beks ; P. Walland ; Objectenarchief NBS. 53.02 NBSNieuws jaarg.1,nr.4/jaarg.3,nr.4. Notities van J. Oosterhoff. 
BeheerderRijkswaterstaat Dir. Noord Nederland 
BijzonderhedenDe hoofdoverspanning(138m) is een geklonken constructie van het type vakwerkboog-bruggen met trekband en laaggelegen rijvloer. Aan Zwolse zijde bevindt zich een scharnieroplegging en aan Hattemse zijde een roloplegging om verlenging en verkorting t.g.v. verkeersbelastingen en temperatuurs-verschillen op te kunnen vangen. Vakwerkboogbrug met laaggelegen rijvloer, de trekband, valt samen met het eerste knooppunt van de onderrand van de boog na de oplegging. Belastingklassen: klasse 60 vlgs NEN 1008(VOSB-1963);Busbaan Westzijde: klasse 30 vlgs. NEN 1008(VOSB-1963) of gelijkmatig verdeeld 4 kN/m2. Pijlers en landhoofden van gewapend beton; rivierpijlers op staal; landhoofden en landpijlers op houten palen. Overspanningen van de betonbrug aan Zwolse zijde 34,6m-30,15m,26,5m-16m. Aan Hattemse zijde 34,6m-30,15m-28m-25,9m-23,8m-21,8m-18,4m-14,5m Info: S. de Bie. 
MemoriaHistorie. "Bouwwijze: Landhoofden en pijlers in bouwkuipen. De stalen hoofdoverspanning en gewapend betonnen zijoverspanningen m.b.v.hulpconstructies op hulppijlers. Aannemers: Staalconstr.: Kloos Kinderdijk, Pletterij Enthoven en Penn & Bauduin; Montage W.Bijker's Aannemersbedrijf te Haarlem; Onderbouw HBM De door oorlogshandelingen in 1940 vernielde hoofdoverspanning is in de jaren 1940-1943 door Fa.Kloos en Zonen en Bijker's aannemingsbedrijf n.v te Gorinchem in de oorspronkelijke staat herbouwd; In 1945 is de hoofdoverspanningwederom door oorlogshandelingen vernield en in de jaren 1945-1947 door dezelfde firma's in zijn oorspronkelijke staat herbouwd. Tegelijkertijd zijn de voetpaden verbreed tot volwaardige fietspaden en is het houten rijdek gewijzigd in een betonnen rijdek; In de jaren 1994-1995 is de betonnen rijvloer van de voet-/fietspaden vervangen door een orthotrope rijvloer. Hiervoor zijn de consoles van de zijoverspanningen t.p.v. de aansluitingen aan de hoofdliggers versterkt door de trekhoekstalen aan de bovenzijde te vervangen door horizontale trekplaten. Over de gehele bruglengte is aan de kop van de consoles een zware verdeelligger aangebracht. De nieuw ontworpen inspectiewagen rijdt over de onderflens v/d verdeelligger. De fietspaden zijn nu ook geschikt voor klasse 30 verkeer. De Katerveerbrug uit de dertiger jaren was de enige grote rivieroverbrugging met aanbruggen van beton, de andere hadden stalen aanbruggen. 
Alle foto's

Terug naar selectie

Heeft u aanvullende gegevens over deze brug of bent u van mening dat sommige gegevens niet juist zijn, dan stellen wij uw reactie, aan info@bruggenstichting.nl zeer op prijs. Vemeld a.u.b. de naam en plaats van de brug.