Terug naar selectie

Damiatenbrug(Galgenbrug) 

Foto:
Foto NBS archief.
Toelichting:
PlaatsDordrecht 
GemeenteDordrecht 
ProvincieZuid-Holland 
Brugtypeophaalbrug 
Brugsoortbeweegbaar 
Materiaal 
Bouwjaar1855 
Rijksdriehoekcoordinaat-X105,430 
Rijksdriehoekcoordinaat-Y425,860 
(Spoor-, water-) wegOverbrugging Wolwevershaven. 
Kruisende (Spoor-, water-) wegWolwevershaven/Kuipershaven 
Verkeersfunctiefiets-/voetgangersverkeer 
Bruglengte (m)15,00 
Brugbreedte (m)3,20 
Hoofdoverspanning0,00 
Doorvaartwijdte (m)14,50 
Monument nummer385386 
Monumentrijksmonument 
NBS-objecten archief11.03.00 
NBS-bibliotheek nr. 
Gegevensbron- J.Oosterhoff(red),Bruggen in Nederland 1800-1940(Utrecht1997-1999),dl.3,p.15,32,34,39,41,43,115. - J.F.Bertram,yzeren ophaalbruggen,diss.(Delft 1923),p.14. - J.L. van Dalen,Geschiedenis van Dordrecht(Dordrecht1931). - A.Meffert,R.Schook,G.N.Itz.,stadsbouwmeester van Dordrecht 1832-1867(Delft 1985). - D.J.Stormbuysing,J.W.L.van Oordt,Over ijzeren ophaalbruggen,Verhandelingen KIVI(1858-1859),p.22-26,1 pl. - D.J.Stormbuysing,Handleiding tot de kennis der waterbouwkunde(Breda 1864), p.308- - Sympher Bewegliche Brücken in Holland,Zeitschrift für Bauwesen(1885),p.550. AO Gegevensbron: Provincie Zuid-Holland; MIP-code ZH-D-022-247-07; Gemeente Dordrecht; A. Meffert en R. Schook, G.N. Itz stadsbouwmeester van Dordrecht 1832-1867, Delft, p. 14-16; Rijksmonumentenlijst nr. 385386; KIvI (1858-1859), p. 22-26; Notities en foto's. 
BeheerderGemeente Dordrecht 
BijzonderhedenDubbele ijzeren ophaalbrug met gietijzeren hameipoorten met daarop gekoppelde smeedijzeren balansen. De landhoofden van de brug bestaan in hoofdzaak uit metselwerk van baksteen afgezet met natuursteen en gefundeerd op houten palen. De handbeweging van de brug is in 1964 geëlektrificeerd. Voor meer details zie NBSNIEUWS 4e jaarg, nr.34 Rijksmonument. 
MemoriaDe naam Damiatebrug is, evenals die van het bolwerk ter plaatse, afkomstig van de houtkoperij Damiate die daar al vanaf de aanvang van de 17e eeuw was gevestigd. De Damiatenbrug is een dubbele ophaalbrug ontworpen naar het voorbeeld van een enkelvoudige ophaalbrug in Maastricht uit 1849 met gietijzeren hameipoort en gietijzeren balanspriemen. De brug werd in april 1855 opengesteld voor het verkeer maar bezweek reeds op 4 mei daaropvolgend. Door schokken in de balans is toen een van de boventrekstangen bij de spanmoer afgebroken waar bij de gietijzeren balans het begaf. Het achtereinde ervan sloeg tegen de hameipoort waardoor deze instortte. Bij de herstelling van de brug werden de gietijzeren balanspriemen vervangen door priemen van geklonken smeedijzer. In 1857 kon de brug opnieuw in gebruik worden genomen. De architect is G.N. Itz, de aannemer Fa. L.I. Enthoven & Co te 's-Gravenhage. 
Alle foto's

Terug naar selectie

Heeft u aanvullende gegevens over deze brug of bent u van mening dat sommige gegevens niet juist zijn, dan stellen wij uw reactie, aan info@bruggenstichting.nl zeer op prijs. Vemeld a.u.b. de naam en plaats van de brug.