Terug naar selectie

Hupkesbrug ir.W. 

Foto:

Toelichting:
Foto genomen vanaf de oude verkeersbrug (inmiddels gesloopt). Op de voorgrond de drie bruggen met de gebogen bovenrand, op de achtergrond met de rechte bovenrand, zie foto 3.
PlaatsZaltbommel 
GemeenteZaltbommel 
ProvincieGelderland 
Brugtypevakwerkbrug 
Brugsoortvast 
Materiaalteak 
Bouwjaar1869 
Rijksdriehoekcoordinaat-X146,350 
Rijksdriehoekcoordinaat-Y425,550 
(Spoor-, water-) wegGeldermalsen - Den Bosch. Baanvak 046. Km 32.904 
Kruisende (Spoor-, water-) weg Waal. 
Verkeersfunctietreinverkeer 
Bruglengte (m)863,00 
Brugbreedte (m)5,00 
Hoofdoverspanningzie Bijzonderheden,00 
Doorvaartwijdte (m)0,00 
Monument nummer 
Monumentgeen 
NBS-objecten archief50.10 
NBS-bibliotheek nr.1.5.26 
GegevensbronP.H.A. Martini Buys, A.W.Th.Koch, 'K0RTE BESCHRIJVING der groote vaste SPOORBRUGGENin Nederland(Rotterdam 1885) p.39-46, J.Oosterhoff(red) 'Bruggen in Nederland 1840-1940' (Utrecht 1997-1999) dl. 1. P. 211-213.[1.5.26] ; Hr. H.M.C.M. van Maarschalkerwaart. 
BeheerderProRail Rail Infrabeheer 
BijzonderhedenVakwerkbruggen met gebogen (3st.) en rechte randen (8st). Twee enkelsporige bruggen. Geheel geklonken constructie. Overspanningen: 3 x 125 m + 8 x 61 m. Onderbouw: Metselwerk met stenen bekleding. 
MemoriaHistorie. "In het kader van de uitbreiding van de spoorwegen in Nederland, kwam in 1869 de overbrugging van de Waal tot stand, bestaande uit drie overspanningen van 125 m boven het zomerbed en acht overspanningen van 60 m boven de uiterwaarden. Alle bruggen waren van het type vakwerk; boven de rivier met gebogen bovenrand, de overige bruggen met rechte randen. De overbrugging was aanvankelijk enkelsporig. De landhoofden en pijlers werden destijds ingericht voor dubbelspoor. In 1932 werd de overbrugging dubbelsporig door de bouw van een tweede brug naast de eerste. In 1940 werden van ieder spoor twee grote overspanningen vernield. Na het herstel voor een spoor volgde in 1944 een grotendeelse vernieling. Na de oorlog kon in 1947 een spoor weer in dienst worden genomen. In 1951 was de overbrugging weer dubbelsporig en kreeg de naam ir. W. Hupkesbrug Samenstelling bruggen op houten bouwsteigers in de rivier en in de uiterwaarden. Bouwfasen SB o/d Waal bij Zaltbommel:1869-1932 Aanleg enkelsporige overbrugging (welijzer). Lit. zie Dokumentatie; 1932-1940 Bouw stalen bruggen voor het tweede spoor.Lit. zie Dokumentatie; 1940-1951 Vernieling door oorlogshandelingen en herstel. Lit. zie Dokumentatie. Opdrachtgevers: 1869 Staatsspoorwegen;1932-1951 Staatsspoor en NS. Annemers: 1869 R.C.Murman te Geldermalsen en G.v.Thiel te Rossum (onderbouw);J.C. Harkort te Harkort (bovenbouw); 1944-1951 o.a. N.V. Werkspoor Amsterdam. In verband met de drukke treindienst werd in 1932 een tweede brug naast de in 1869 gereedgekomen brug gebouwd. De onderbouw was bij de aanleg reeds ingericht voor dubbelspoor. In 1940 werden van elk spoor twee grote overspanningen vernield en volgde herstel voor een spoor. Acht nog onbeschadigde aanbruggen uit1869 werden niet meer in Zaltbommel grebruikt , maar elders in het land als noodbruggen benut. Een overgebleven grote overspanning verongelukte tijdens het transport. In 1944 werd de overbrugging grotendeels vernield. Direct na de oorlog werden eerst de bruggen in het westelijke spoor hersteld waarbij zoveel mogelijk gebruik gemaak werd van restanten van de in 1932 en de tussen 1941 en 1944 gebouwde nieuwe bruggen. Dit spoor werd in 1947 weer indienst gesteld. In 1951 kwamen inmiddels ook de bruggen in het andere spoor gereed en kreeg de overbrugging de naam 'ir. W. Hupkes-brug". 
Alle foto's

Terug naar selectie

Heeft u aanvullende gegevens over deze brug of bent u van mening dat sommige gegevens niet juist zijn, dan stellen wij uw reactie, aan info@bruggenstichting.nl zeer op prijs. Vemeld a.u.b. de naam en plaats van de brug.