Terug naar selectie

Spaarnebrug(vm) 

Foto:
Pentekening Spoorweg-museum.
Toelichting:
PlaatsHaarlem 
GemeenteHaarlem 
ProvincieNoord-Holland 
Brugtypedraaibrug 
Brugsoortbeweegbaar 
Materiaaleuropees hardhout 
Bouwjaar1842 
Rijksdriehoekcoordinaat-X0,000 
Rijksdriehoekcoordinaat-Y0,000 
(Spoor-, water-) wegAmsterdam-Haarlem. 
Kruisende (Spoor-, water-) wegBinnen Spaarne. 
Verkeersfunctietreinverkeer 
Bruglengte (m)23,00 
Brugbreedte (m)6,00 
Hoofdoverspanning 2 x 11 m,00 
Doorvaartwijdte (m)8,00 
Monument nummer 
Monumentgeen 
NBS-objecten archief18.15.00 
NBS-bibliotheek nr.1.5.28 - 1.4.07 - 2.4.80 
GegevensbronLiteratuur; J. Oosterhoff(red.), Bruggen in Nederland 1800-1940 (Utrecht 1997-1999), dl.3, p. 139-140 (1.5.28) M.A. Asselberghs, Spoorbruggen in de oude Rijn, Weg en Werken(1961), p.43-44 (..) F.W. Conrad, Geschiedkundige herinneringen betrekkelijk den ijzeren spoorweg enz., De Nederlandsche Stoompost(1847)28, p.117-118 (..) D.J. StormBuysing, Handleiding tot de kennis der waterbouwkunde(Breda1864), p.317-318, pl.35 (1.4.07-1.4.08-2.4.80) F.W.Conrad, De ijzeren spoorweg van Amsterdam naar Rotterdam, Bouwkundige Bijdragen(1844)41-53, p.91-110 (..) 
BeheerderOnbekend  
BijzonderhedenDraaibrug in het midden met aan weerszijden twee vaste overspanningen. De draaibrug had drie gietijzeren hoofdliggers met opwaarts gebogen onderrand, met langwerpige openingen in het lijf. Aan de buitenzijde gietijzeren liggers met opwaarts gebogen onderrand. Enkelspoor. Info:J.Oosterhoff. 
MemoriaIn 1865 omgebouwd voor dubbelspoor. In 1906 vervangen door twee rolbasculebruggen. Aannemer : Engelse Gieterij. Montage Dixon & Co. 
Alle foto's

Terug naar selectie

Heeft u aanvullende gegevens over deze brug of bent u van mening dat sommige gegevens niet juist zijn, dan stellen wij uw reactie, aan info@bruggenstichting.nl zeer op prijs. Vemeld a.u.b. de naam en plaats van de brug.