Terug naar selectie

Delfshavensche Schiebrug 

Foto:
Foto NBS archief.
Toelichting:
PlaatsRotterdam 
GemeenteRotterdam 
ProvincieZuid-Holland 
Brugtyperolbasculebrug 
Brugsoortbeweegbaar 
Materiaal 
Bouwjaar1909 
Rijksdriehoekcoordinaat-X89,660 
Rijksdriehoekcoordinaat-Y437,470 
(Spoor-, water-) wegDen Haag-Rotterdam 
Kruisende (Spoor-, water-) wegDelfshavense Schie 
Verkeersfunctietreinverkeer 
Bruglengte (m)0,00 
Brugbreedte (m)0,00 
Hoofdoverspanning14 m,00 
Doorvaartwijdte (m)9,20 
Monument nummer 
Monumentgeen 
NBS-objecten archief38.02 
NBS-bibliotheek nr.1.5.28 - 2.5.25 
GegevensbronLiteratuur; J. Oosterhoff(red.), Bruggen in Nederland 1800-1940 (Utrecht 1997-1999), dl.3, p. 171 (1.5.28) Henket 1888, pl. 219, pl.29 (2.5.25) F.W.Conrad, Beweegbare bruggen in den Hollandschen spoorweg, Verhand. KIVI(1848), 1e st., p. 29-32. met 1pl. Kort bericht, De Ingenieur(1889)10, p. 453. Brug o/d Delfhavensche Schie(BBS 1849). Is.Warnsick. NBSNieuws jaarg.1,nr.2 /jaarg.2,nr.2 
BeheerderOnbekend  
BijzonderhedenVier rolbasculebruggen met bovengelegen kwadranten die een hoek van 61 graden maakten met de Schie. Totaal vier sporen. De bruggen konden uitsluitend gelijktijdig worden bewogen.De bruggen werden vervaardigd door Kloos en Zonen's Werkplaatsen te Kinderdijk. Voor gedetaillerdere beschrijving zie "Bruggen in Nederland" deel III p.103-104. Uitgever Matrijs Utrecht, ISBN 90-5345-104-8. 
MemoriaDe eerste brug uit 1846 was een kraanbrug. In 1890 vervangen door een draaibrug. In 1909 vervangen door een rolbasculebrug en in 1993 door twee ophaalbruggen(zie foto's). 
Alle foto's

Terug naar selectie

Heeft u aanvullende gegevens over deze brug of bent u van mening dat sommige gegevens niet juist zijn, dan stellen wij uw reactie, aan info@bruggenstichting.nl zeer op prijs. Vemeld a.u.b. de naam en plaats van de brug.