Terug naar selectie

SB o/d Maas bij Buggenum 

Foto:
Foto rws-avv.
Toelichting:
PlaatsBuggenum 
GemeenteHaelen 
ProvincieLimburg 
Brugtypevakwerkbrug 
Brugsoortvast 
Materiaalteak 
Bouwjaar1916 
Rijksdriehoekcoordinaat-X196,600 
Rijksdriehoekcoordinaat-Y359,600 
(Spoor-, water-) wegWeert-Roermond. Baanvak 059. Km. 84.200 
Kruisende (Spoor-, water-) wegMaas, km 52,57 
Verkeersfunctietreinverkeer 
Bruglengte (m)248,00 
Brugbreedte (m)50,00 
Hoofdoverspanning0,00 
Doorvaartwijdte (m)45,00 
Monument nummer 
Monumentgeen 
NBS-objecten archief54.10.01 
NBS-bibliotheek nr.1.5.26 
Gegevensbron J.Oosterhoff(red.) 'Bruggen in Nederland 1800-1940' (Utrecht 1997-1999) dl.1 p. 238 en 244.(1.5.26) B.M. Gratama, Proefondervindelijk onderzoek der spoorwegbruggen. De Ingenieur(1923), p.764 [..]. Verhandelingen KIVI 1886-1887: Brug o/d Maas bij Buggenum bij Roermond in den Spoorweg van Antwerpen naar Gladbach. 
BeheerderProRail Rail Infrabeheer 
BijzonderhedenDe overbrugging bestaat uit 2 bruggen, geklonken vakwerkbrug met gebogen bovenrand en met stijgende en vallende diagonalen en verticalen naast elkaar, dus een dubbelsporige overbrugging.Overspanningen: 4x62 m. Berekeningswijze: Pruisische Voorschriften 1903/1910. Onderbouw: Metselwerk. Info: H.M.C.M. van Maarschalkerwaart. 
MemoriaIn 1879 kwam de enkelsporige overbrugging over de Maas bij Buggenum gereed, bestaande uit vier welijzeren bruggen, ieder met een overspanning van 65 m, van het type tweevoudig vakwerk met gebogen bovenrand. De pijlers en landhoofden werden ingericht voor dubbelspoor. In 1916 werd de overbrugging dubbelsporig gemaakt door naast de bestaande bruggen vier stalen bruggen te bouwen, van het type enkelvoudig vakwerk met gebogen bovenrand. In 1922 werden de welijzeren bruggen van aanleg vervangen door stalen bruggen, van hetzelfde type als die van 1916. In 1940 werden van elk spoor twee overspanningen vernield, en volgde er in 1941 een voorlopige herstelling. In 1944 werden alle overspanningen opgeblazen. Na een voorlopige herstelling waren omstreeks1948 alle bruggen definitief hersteld. De van toepassing zijnde bouwfasen op de SB o/d Maas bij Buggenum: 1916-1922; 1922-1940; 1940-1948. Na de vernieling in 1940 van twee overspanningen in elk spoor was de overbrugging in1941 weer hersteld. In 1944 werden alle overspanningen en de stroompijlers opgeblazen. Na de oorlog werd bij de voorlopige herstelling een overspanning van de Londense Waterloobrug gebruikt. Omstreeks 1948 volgde de definitieve herstelling." Info: H.M.C.M. van Maarschalkerwaart. 
Alle foto's

Terug naar selectie

Heeft u aanvullende gegevens over deze brug of bent u van mening dat sommige gegevens niet juist zijn, dan stellen wij uw reactie, aan info@bruggenstichting.nl zeer op prijs. Vemeld a.u.b. de naam en plaats van de brug.