Terug naar selectie

Edithbrug, SB o/d Maas bij Ravenstein 

Foto:
Foto NBS archief.
Toelichting:
PlaatsRavenstein 
GemeenteOss 
ProvincieNoord-Brabant 
Brugtypeboogbrug 
Brugsoortvast 
Materiaalteak 
Bouwjaar1937 
Rijksdriehoekcoordinaat-X173,400 
Rijksdriehoekcoordinaat-Y423,600 
(Spoor-, water-) wegDen Bosch-Nijmegen.Baanvak 047. Jm 50977 
Kruisende (Spoor-, water-) wegMaas, km 148,35. 
Verkeersfunctietreinverkeer 
Bruglengte (m)332,00 
Brugbreedte (m)5,50 
Hoofdoverspanning0,00 
Doorvaartwijdte (m)43,00 
Monument nummer518220 
Monumentrijksmonument 
NBS-objecten archief33.08.02 
NBS-bibliotheek nr.1.5.26 
GegevensbronJ.Oosterhoff(red.) Bruggen in Nederland 1800-1940, (Utrecht 1997-1999), dl.1. P. 236-237[1.5.26] J.H.Jonkers, 'De Zuidoosterspoorweg' Spoor en Tramwegen(1932) p 112-115 Nederlands groote Spoorbruggen in den oorlog. Spoor en Tramwegen(1940) p. 269 P.H.A. Martini Buys, A.W.Th. Kock, KORTE BESCHRIJVING der groote vaste SPOORBRUGGEN in Nederland(Rotterdam1885) p 73-77 
BeheerderProRail Rail Infrabeheer 
BijzonderhedenOverbrugging: 4 x 62 m (staafboogbruggen) en 2 x 42 m(vollewandliggerbrug) op 3 steunpunten.Geklonken constructie. Berekeningswijze:Ned. Brugvoorschriften 1933.Voor het eerst bij de Ned. Spoorwegen toepassen van type verstijfde staafboogbrug. Onderbouw: Metselwerk +stenen bekleding. Info: H.M.C.M. van Maarschalkerwaart. 
MemoriaDe enkelsporige overbrugging van de Maas bij Ravestein werd in 1875 met Engels kapitaal voor de Zuid-Ooster Spoorweg-Maatschappij gebouwd, en bestond destijds uit vier grote bruggen, ieder met een overspanning van circa 62 m en twee aanbruggen van circa 42 m. De welijzeren bruggen waren van het type tweevoudig vakwerk met rechte randen. In 1937 werd de bovenbouw van de overbrugging vervangen door stalen bruggen: vier verstijfde staafbogen en een volwandige brug over twee openingen. In 1940 en 1943 werd de overbrugging door oorlogshandelingen vernield. In 1948 volgde het definitieve herstel. Bouwfasen:1875-1937. Oorspronkelijke bruggen van welijzer ;1937-1949 Nieuwe bovenbouw van staal. De laatste bouwfase is van toepassing.Pijlers en landhoofden zijn aangelegd voor dubbelspoor. De huidige overbrugging is thans nog enkelsporig. In een van de pijlers is thans nog een borstbeeld aanwezig van de dochter van de concessionaris van destijds. De dochter heette Edith. Info: H.M.C.M.van Maarschalkerwaart. 
Alle foto's

Terug naar selectie

Heeft u aanvullende gegevens over deze brug of bent u van mening dat sommige gegevens niet juist zijn, dan stellen wij uw reactie, aan info@bruggenstichting.nl zeer op prijs. Vemeld a.u.b. de naam en plaats van de brug.