Terug naar selectie

Hattemerbroek 

Foto:
NBS.
Toelichting:
Hefbrug naast de boogbrug. Hier is duidelijk de dubbele brug te zien.
PlaatsZwolle 
GemeenteZwolle 
ProvincieOverijssel 
Brugtypevollewandliggerbrug 
Brugsoortvast 
Materiaalstaal 48 
Bouwjaar1936 
Rijksdriehoekcoordinaat-X200,800 
Rijksdriehoekcoordinaat-Y500,600 
(Spoor-, water-) wegBaanvak 016 
Kruisende (Spoor-, water-) weg 
Verkeersfunctietreinverkeer 
Bruglengte (m)419,00 
Brugbreedte (m)10,00 
Hoofdoverspanning73 m,00 
Doorvaartwijdte (m)70,00 
Monument nummer 
Monumentgeen 
NBS-objecten archief53.01/52.03.09 
NBS-bibliotheek nr.1.5.26 
GegevensbronP.H.A. Martini Buys,A.W.Th.Koch, 'KORTE BESCHRIJVING der groote vaste SPOORBRUGGEN in Nederland' (Rotterdam 1885) p.14-18. [..]. J.Oosterhoff(red) 'Bruggen in Nederland 1800-1940', (Utrecht 1997-1999) dl.I. p. 240, 252, 270-271.ISBN 90-534-5100-5 Th.Mundt, 'De nieuwe spoorbrug over de IJssel bij Hattemerbroek' De Ingenieur(1935) p.B1-B4.[..] B.Braat, 'De nieuwe spoorbrug over de IJssel bij Hattemerbroek' Staal(1935) p.10-14[..] 'Nederlands groote Spoorwegbruggen in den Oorlog', Spoor- en Tramwegen(1940) p.321.[..]" NBSNieuws jaarg.4, nr.1 Hefbrug :J.Oosterhoff(red) 'Bruggen in Nederland 1800-1940', (Utrecht 1997-1999) dl. III. P. 166-167.ISBN 90-5345-104-8. Algemene informatie H.M.C.M. Maarschalkerwaart 
BeheerderProRail ProRail 
BijzonderhedenHefbrug: hefhoogte 5 m. 
MemoriaHistorie De huidige in 1936 gebouwde overbrugging o/d IJssel bij Hattemerbroek bestaat uit twee naast elkaar gelegen series van enkelsporige stalen hoedvormige vollewandliggerbruggen,waarvan een overspanning boven de rivier verstijfd is door een boog (type verstijfde staafboog) met daarbij twee naast elkaar gelegen hefbruggen. Bouwfasen SB bij Hattemerbroek: 1864-1936 Aanleg enkelsporige overbrugging. Lit. zie ..; 1936-1940 Vervangen van de welijzeren bruggen uit 1864 door stalen vaste bruggen en een hefgedeelte. De overbrugging werd hiermede dubbelsporig. Lit. zie ..;1940-1950 Vernieling door oorlogshandelingen en herstel. Lit. zie ... Bouwwijze: Bruggen grotendeels vervaardigd in de fabriek; aanvoer per schip; montage met loopkraan en d.m.v. invaren op bak. In 1936 werden de bestaande enkelsporige welijzer en vaste bruggen en de draaibrug van 1864 vervangen en de overbrugging dubbelsporig gemaakt door twee naast elkaar gelegen enkelsporige vaste stalen bruggen met een hefbrug op de bestaande pijlers. In 1940 werden van ieder spoor de twee verstijfde staafboogbruggen vernield. Direct daarna werd met de overgebleven brugdelen een spoor berijdbaar gemaakt. In 1945 werd de overbrugging opnieuw vernield en vervolgens provisorisch hersteld. Omstreeks 1948 volgde het definitieve herstel voor twee sporen Hierbij werd bij ieder spoor slechts een verstijfde staafboog over de rivier toegepast. Constructeurs : 1936: NS (J.W. Hofman). Architect : 1936: Ned. Spoorwegen. Aannemers : 1864:Caillet & Co en J.F.Cail te Parijs. 1936: De Schelde(hefbrug). Info : H.M.C.M. van Maarschalkerwaart. 
Alle foto's

Terug naar selectie

Heeft u aanvullende gegevens over deze brug of bent u van mening dat sommige gegevens niet juist zijn, dan stellen wij uw reactie, aan info@bruggenstichting.nl zeer op prijs. Vemeld a.u.b. de naam en plaats van de brug.