Terug naar selectie

Nieuwbrug 

Foto:
Foto G.J.Luijendijk.
Toelichting:
PlaatsDordrecht 
GemeenteDordrecht 
ProvincieZuid-Holland 
Brugtypeboogbrug 
Brugsoortvast 
Materiaal 
Bouwjaar1851 
Rijksdriehoekcoordinaat-X105,480 
Rijksdriehoekcoordinaat-Y425,630 
(Spoor-, water-) wegVoorstraat - Wijnstraat 
Kruisende (Spoor-, water-) wegWijnhaven 
Verkeersfunctiefiets-/voetgangersverkeer 
Bruglengte (m)34,00 
Brugbreedte (m)8,00 
Hoofdoverspanning0,00 
Doorvaartwijdte (m)6,00 
Monument nummer014043 
Monumentrijksmonument 
NBS-objecten archief11.07.01 
NBS-bibliotheek nr.1.3.22 - 1.5.26 
GegevensbronJ. Oosterhoff, De restauratie van de Nieuwbrug te Dordrecht, NBSNieuws(1997) 1, p. 1-3 J. Oosterhoff, De heropening van de Nieuwbrug te Dordrecht, NBSNieuws(1997) 2, p. 6 J. Oosterhoff(red), Bruggen in Nederland 1800 - 1940(Utrecht 1997-1999), dl. 1, p.359, 361[1.5.26] J. Oosterhoff, Bruggen in Dordrecht, NBSNieuws(1996) 3, p. 4. A. Meffert, R.Schook, G.N. Ltz, Stadsbouwmeester van Dordrecht 1832-1867(Delft 1985), p.14 A. den Ouden, Een hoekstaal van de maatschappij(Bunnik1994), p.70[1.3.22]. Provincie Z-H; MIP-code ZH-NS-274-22 
BeheerderGemeente Dordrecht 
BijzonderhedenBoogbrug met drie doorvaartopeningen. De buitenste uitgevoerd met zeven naast elkaar gelegen gietijzeren liggers met gebogen onderrand en rechte bovenrand die onderling gekoppeld zijn door cirkelstukken. De middenopening bestaat uit sierlijke driehoekige gietijzeren consoles waartussen zich een zgn. oorgat van 1,3 m. bevindt. De doorvaartopeningen zijn resp. 10,5 6 10,5 m breed. De landhoofden en pijlers van de brug bestaan in hoofdzaak uit metselwerk van baksteen afgezet met natuursteen en gefundeerd op houten palen. 
MemoriaOp de plaats van de Nieuwbrug bestond in 1312 al een smal houten bruggetje dat in 1544 al eens is vervangen. In 1698 verrees op deze plaats een fraaie stenen boogbrug, die op zijn beurt weer in 1851 is vervangen door de huidige brug. De brug had oorspronkelijk een houten dek dat in 1914 vervangen is door een betonnen dek. Door de staat van de gietijzeren delen en de toenemende verkeersbelasting is in 1996 - 1997 de brug grondig gerestaureerd. Het betonnen dek is vervangen door een stalen orthotrope rijvloer, waarbij de belasting niet meer via de oorspronkelijke constructie van gietijzeren liggers wordt afgevoerd. Het nieuwe stalen dek wordt ondersteund door stalen buispalen die door geboorde gaten in de bestaande pijlers en landhoofden zijn aangebracht. Op de buispalen is een gewapend betonconstructie gemaakt die het stalen brugdek draagt. Het oorgat was al sinds het einde van de zeilvaart vastgezet en is nu op het nieuwe dek alleen nog visueel aanwezig. De brug is sinds 1989 een rijksmonument. 
Alle foto's

Terug naar selectie

Heeft u aanvullende gegevens over deze brug of bent u van mening dat sommige gegevens niet juist zijn, dan stellen wij uw reactie, aan info@bruggenstichting.nl zeer op prijs. Vemeld a.u.b. de naam en plaats van de brug.