Terug naar selectie

Waalbrug VB(boogbrug). 

Foto:
E.J. Huisinga
Toelichting:
Totaal overzicht.
PlaatsNijmegen 
GemeenteNijmegen 
ProvincieGelderland 
Brugtypeboogbrug 
Brugsoortvast 
Materiaalstaal Fe 510 / Fe370 
Bouwjaar1936 
Rijksdriehoekcoordinaat-X188,350 
Rijksdriehoekcoordinaat-Y429,300 
(Spoor-, water-) wegTussen A 325 en N 326, topcode 40C-102. 
Kruisende (Spoor-, water-) wegDe Waal. 
Verkeersfunctiegemengd verkeer 
Bruglengte (m)604,00 
Brugbreedte (m)26,50 
Hoofdoverspanning244,1  
Doorvaartwijdte (m)220,00 
Monument nummer523067 
Monumentrijksmonument 
NBS-objecten archief31.21.01 
NBS-bibliotheek nr.1.4.84 - 4.2.31 
GegevensbronCommissie Waalbrug Noord en Zuid verbonden. Opening Waalbrug Nijmegen 1936 [1.4.84 - 4.2.31]. NBSNieuws jaarg. 9, nr.4 
BeheerderRijkswaterstaat Dir. Oost Nederland 
BijzonderhedenOverbrugging bestaande uit een stalen boogbrug met een geklonken vakwerkboogconstructie en met aanbruggen met overspanningen van 72 - 95 -244,1 - 95 - 72 m. De hoofdoverspanning heeft hoofdliggers die bestaan uit zuivere vakwerkbogen van het tweescharniertype zonder trekband (alleen scharnieren bij de voetpunten). De laaggelegen rijvloer (zuivere plaatliggerbrug) is aan de bogen opgehangen. De hoofdliggers van de zijoverspanningen zijn vollewandbogen van het tweescharniertype (alleen scharnieren bij de voetpunten). De hooggelegen rijvloer (zuivere plaatliggerbrug aan de laaggelegen rijvloer opgehangen) is d.m.v. portaalconstructies op de bogen afgesteund. Belastingklassen: hoofdrijbaan klasse 60 vlgs VOSB-1963; busbaan Westzijde klasse 30 vlgs VOSB-1963; fietspad naast busbaan 2kN/m2; voetpad Oostzijde klasse 45 vlgs VOSB-1963 of 4 kN/m2. Onderbouw/fundatie:Pijlers/Zuidelijk landhoofd op Frankipalen, Noordelijk landhoofd op gewapend betonpalen, de pijlers/landhoofden zijn ontworpen op horizontale krachten en zijn bekleed met metselwerk. Aantal overspanningen 5. De brug is een geklonken constructie. 
MemoriaDe hoofdoverspanning heeft hoofdliggers die bestaan uit vakwerkbogen van het tweescharniertype zonder trekband (alleen scharnieren bij de voetpunten). De laaggelegen rijvloer is aan de bogen opgehangen. De hoofdliggers van de zijoverspanningen zijn vollewandbogen van het tweescharniertype (alleen scharnieren bij de voetpunten). De hooggelegen rijvloer is d.m.v portaalconstructies op de bogen afgesteund. Bouwwijze : Landhoofden en pijlers in bouwkuipen. Hoofdoverspanning m.b.v. een hulpbrug(= nu verkeersbrug Dordrecht) op hulppijlers. Zijoverspanningen op hulpconstructie in de uiterwaarden. Aannemers: Staalconstructie door Werkspoor A'dam in combinatie met Swarttouw en Gusto te Schiedam, Begemann in Helmond, Penn en Bauduin te Dordrecht, De Vries Robbe te Gorinchem, NSI te R'dam,en Machinefabriek Frans Smulders te Utrecht; Montage door Werkspoor; Pijlers en Zuidelijk landhoofd: J.P.Broekhoven te Nijmegen; Noord. landh: Ned. Beton Mij. 'Bato'; Pijlers hulpbruggen: I.G.B. te Breda. De door oorlogshandelingen vernielde hoofdoverspanning is in de jaren 1940-1943 door Werkspoor-Krupp in de oorspronkelijke staat herbouwd m.b.v. 6 grote vijzelkranen op hulppijlers; Om de laaggelegen boogdelen van de hoofdoverspanning te beschermen tegen aanvaring door duw-bakconvooien door verlegging van de hoofdvaarroute (bochtverruiming), is t.p.v. de voetpunten der bogen in 1988 een aanvaar-constructie aangebracht;in de jaren 1992-1993 is de betonnenrijvloer van de voet-/fietspaden vervangen door een orthotrope rijvloer. De consoles van de zijoverspanningen zijn t.p.v. de aansluiting aan de hoofdliggers versterkt. Over de gehele bruglengte is aan de kop van de consoles een zware verdeelligger aangebracht. Het zijpad aan de Oostzijde is nu ook geschikt voor autoverkeer. Het zijpad aan de Westzijde is, door het 1,30 m te verbreden, geschikt gemaakt voor een busbaan met daarnaast een fietspad. Info : S. de Bie. 
Alle foto's

Terug naar selectie

Heeft u aanvullende gegevens over deze brug of bent u van mening dat sommige gegevens niet juist zijn, dan stellen wij uw reactie, aan info@bruggenstichting.nl zeer op prijs. Vemeld a.u.b. de naam en plaats van de brug.